Waarom koppelen wij een spelelementen in het onderwijs voor optimaal leereffect?

Gepubliceerd op 29 juli 2021 om 13:04

Spelen blijft leuk! Toch?!
In dit artikel leggen wij uit wat het verband is tussen spelen en onze onderwijsballen. Wij beschrijven hieronder ook wat spelen op zichzelf doet met de ontwikkeling van mensen en waarom wij tot dit Wijsmetballen zijn gekomen.

We beginnen even met een stukje biologie. Na de geboorte van jonge dieren zie je ze vrijwel direct dat zij elkaar opzoeken en spelen. In het spelen ontwikkelen zij een fit, sterk lichaam met de bijbehorende motorische vaardigheden. Daarnaast leren zij tegelijkertijd ook sociale en emotionele vaardigheden. Denk hierbij aan; samenwerken, stoppen als het voor de ander niet leuk is of grenzen opzoeken bij zichzelf of een ander. Ze leren in deze fases vaardigheden aan die letterlijk hun leven kan redden in tijden van nood. 

Wij mensen, de meest ontwikkelde diersoort, zijn niet anders. Ook wij spelen graag, altijd en overal. Naast dat dit gezond is voor je lichaam draagt het ook bij aan ons welzijn. De meeste spellen en/of sporten hebben veelal een attribuut wat van belang is. Denk hierbij aan een dobbelsteen, rugbybal of een tennisbal. Wist je dat de 10 meest populairste sporten ter wereld in hun spel een bal betrekken?

Laten wij, met bovenstaande in ons achterhoofd, eens even naar de praktijk gaan. De praktijk waarbij we een les of een training aanbieden voor kinderen. Heb jij dan net als wij ook meegemaakt dat de kinderen het liefst met iets in hun handen bewegen? Ergens aan friemelen? Met een bal tussen hun voet bewegen, een hockeystick draaien of aan het spelen zijn met een gummetje? Dit heeft natuurlijk alles te maken met bovenstaande fenomeen, namelijk, willen bewegen en ontdekken. Mensen willen graag ontdekken wat hun lichaam doet ten opzichte van zwaartekracht, een vorm of een ander persoon bijvoorbeeld.

Laat dit nu de reden is dat wij gedacht hebben aan een bal met daarop hele leuke en verrassende vragen. Naast dat wij zelf veel affiniteit hebben met sport, geven wij ook veel onderwijs en les. Waarom wij een rond object hebben gekozen is, omdat de meeste kinderen een affiniteit hebben met een balsport en een bal uitnodigt tot spelen. Je kent vast de behoefte om een bal te laten bewegen als je hem in je handen hebt. 

Een ander mooie bijkomstigheid is dat het voor de kinderen een verrassing is wat het onderwerp zal zijn waarover gesproken mag worden. Denk hierbij aan het effect van een dobbelsteen. Mag ik 3 stappen zetten of wel of niet naar de finish? Dit maakt het voor de kinderen aantrekkelijk en lichtelijk spannend om de bal te krijgen. 

In de sportclub is het een vertrouwde manier om in te gaan op belangrijke vragen die niet de standaard zijn binnen de sportwereld. Maar hierover nadenken terwijl je ondertussen een zo vertrouwd object in handen hebt, maakt het een stuk makkelijker.

In de klas creëer je met deze ballen meerdere malen per dag een spelelement, wat een welkome afwisseling is op het veelal zittende schoolbestaan. Terwijl je kinderen even wat energie geeft, laat je ze direct ook nadenken over hun ontwikkeling. 

Dat beperkt zich niet enkel tot de leerling die de bal in zijn handen heeft, want iedere leerling zal, juist door het spelelement, het gevoel krijgen om mee te willen doen en denken. Heb je wel eens een quiz op televisie bekeken en stiekem ook heel hard meegedacht of geroepen wat het antwoord op de vraag zou moeten zijn?

Hoewel spelen heel belangrijk is, wil je de beperkte tijd die je hebt met je kinderen zo efficiënt mogelijk laten zijn. Daarom hebben wij goed nagedacht over de vragen die op de ballen staan en ze laten voortkomen uit wetenschappelijk onderbouwde theorie. Hiermee kun jij als lesgever de kinderen het idee geven dat ze aan het ontspannen of spelen zijn, terwijl ze tegelijkertijd ook leren. Gooi jij het balletje op?

Lees hier ons artikel over doorvragen. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.